Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere fen konularının öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamasının etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HİCRAN DENİZLİ GÜLBOY

Danışman: Derya Genç Tosun

Özet:

Amaç: Araştırmanın amacı, otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireylere iç organların isimlerini söyleme ve artırılmış gerçeklik (AG) mobil uygulamasını kullanma becerilerinin öğretiminde AG mobil uygulamasıyla sunulan sistematik öğretimin etkililiğini incelemek ve araştırmaya katılan OSB olan bireylerin ve öğretmenlerinin araştırma hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Sistematik öğretim sürecinde sabit bekleme süreli öğretim yöntemi kullanılmıştır. Yöntem: Araştırma, yaşları 10-13 arasında değişen OSB olan dört birey ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, tek-denekli deneysel araştırma desenlerinden katılımcılar arası çoklu yoklama deseni kullanılmıştır. Bulgular: Etkililik bulguları, AG mobil uygulamasıyla sunulan sistematik öğretimin ilköğretim düzeyinde kaynaştırma eğitimi gören OSB tanılı dört bireye vücudumuzdaki iç organların isimlerini söyleme ve AG mobil uygulamasını kullanma becerilerini kazandırmada ve kazandıkları bu becerileri koruyup farklı kişilere genellemelerinde oldukça etkili olduğunu göstermektedir. Hedeflenmeyen bilgi kazanımına ilişkin bulgular, Egemen, Efkan ve Korhan’ın tüm hedeflenmeyen bilgi kazanımlarını edindiklerini, Umut’un ise %60 düzeyinde performans sergilediğini göstermektedir. Sosyal geçerlik bulguları ise hem katılımcıların hem de öğretmenlerinin AG mobil uygulamasının fen konularının öğretiminde kullanılmasının yararlı olduğuna, öğretimi daha eğlenceli hale getirdiğine ve öğrenmeyi kolaylaştırdığına ilişkin olumlu görüş bildirdiklerini ortaya koymaktadır. Sonuç ve Öneriler: AG mobil uygulamasıyla sunulan sistematik öğretimin, OSB olan bireylere iç organların isimlerini söyleme becerisinin öğretiminde etkili olduğu belirlenmiştir. AG mobil uygulamaları OSB olan bireylere akademik, sosyal, günlük yaşam ve öz bakım becerilerileri gibi farklı alanlarda pek çok becerinin öğretiminde 2 kullanılmaktadır. İleri araştırmalarda AG mobil uygulamalarının OSB olan bireylere farklı beceri alanların ilişkin davranışların kazandırılmasındaki etkililiğini inceleyen araştırmalar planlanabilir.