Çocuk edebiyatı kitaplarının eleştirel düşünme bağlamında incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERAL ÖNCÜ

Danışman: Hilmi Demiral

Özet:

Araştırmanın amacı çocuk edebiyatı kitaplarının eleştirel düşünme becerisi bağlamında incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri kaynağını TUDEM edebiyat ödülü alan 6 roman ve 3 hikâye olmak üzere 9 kitap oluşturmuştur. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile eleştirel düşünme becerisinin duyuşsal ve bilişsel boyutlarına göre ince-lenmiştir. Yapılan analiz çalışmasında Paul ve diğerleri tarafından oluşturulan eleştirel düşünmenin 35 boyutu araştırmanın veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Çalışmanın veri kaynağını oluşturan ödüllü çocuk kitapları Paul ve diğerlerinin eleştirel düşünmenin 35 boyutuna göre incelenmiş; inceleme sonunda sözü edilen eserlerin eleştirel düşünmenin bilişsel ve duyuşsal alandan oluşan 34 stratejisini içerdiği tespit edilmiştir. Kitaplarda sadece disiplinler arası bağlantı kurma basamağına rastlanılmamıştır. Bilişsel stratejilerin makro beceriler basamağından daha fazla yararlanıldığı ortaya konmuştur. Araştırma sonunda seçilen çocuk edebiyatı kitaplarının, eleştirel düşünme becerisinin disiplinler arası bağlantı kurma basamağı hariç diğer 34 boyutu içerdiği saptanmıştır. Bu kitaplardan başka diğer çocuk edebiyatı kitapları da eleştirel düşünmenin 35 boyutu üzerinde çalışılarak alan yazına kazandırılabilir.

Anahtar kelimeler: Dil Becerileri, Eleştirel Düşünme ve Boyutları, Çocuk Edebiyatı Kitapları