Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Metalurji Ve Malzeme Mühendisliği Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hüseyin Emrah TAVŞANLI
Danışman: Belgin Tanışan
Özet:
Günümüzde kalite, firmalar arası rekabeti sağlamak ve müşteri memnuniyetini artırmak adına çok önemli bir eğilim haline gelmiştir. Firmalar tarafından rekabeti artırmak ve kârlılık oranlarını kontrol altına almanın en önemli parametrenin maliyet olduğu göz önünde bulundurulduğunda, verimlilik, katma değeri olmayan işler ve hurda maliyetleri daha fazla önem kazanmıştır. Firmaların ayakta kalabilmesi amacı ile kaliteli ürün üretmeleri, müşteri isteklerini karşılamaları ve maliyete dikkat etmeleri gerekmektedir. Bu bağlamda kalite iyileştirmelerinin sağlanması için farklı teknik ve metodlar uygulanmaktadır. Altı Sigma, müşteri istek ve gereksinimlerine cevap verebilecek, süreçlerdeki iyileşmeleri her yönüyle inceleyebilecek bir uygulamadır. Bu tez çalışmasında, firma içi Altı Sigma kültürünün kazanılması ve bundan sonraki süreçte kalite ve maliyet iyileştirmelerin de firma içinde yol göstermesi amaçlanmıştır. Bu amaçla öncelikle; Altı Sigma süreci hakkında genel bilgilendirme ve Literatür araştırması yapılmıştır. Altı Sigma kavramları ele alınarak ölçme, analiz etme, iyileştirme ve kontrol safhaları; tanımla, ölçme, analiz, iyileştirme ve kontrol (TÖAİK) anlatılmıştır. Daha sonra; yöntem kısmı ele alınarak, veri toplama araçlarından bahsedilmiştir. Uygulama kısmında ise; ülkemizde beyaz eşya üretiminde faaliyet gösteren bir firmada Altı Sigma adımları izlenerek, veriler analiz edilmiş ve elde edilen sonuç verileri istatiksel olarak değerlendirilmiştir.