5052 alüminyum alaşım oranı 0, 6 olan metal matrisli kompozit malzeme ile mekanik araç krikosu gerilme analizi ve Taguchi metodu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE KORAL

Danışman: Melih Cemal Kuşhan

Özet:

Bu çalışmada; mekanik araç krikolarının, Taguchi Metodu ile seçilen farklı metal matrisli kompozit malzeme kullanılarak yapısal analizinin yapılması amaçlanmıştır. Tezin araştırma aşamasında metal matrisli kompozit malzemeler, kullanım alanları, üretim yöntemleri ve yapılan deneme üretimleri incelenmiştir. Matris ve takviye elemanlarının mekanik özellikler etkisi ile daha önce elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Bu verilere istinaden matris ve takviye malzemeleri belirlenmiştir. Çalışmada kompozit malzemelerin araştırılmasının yanı sıra Taguchi Metodu, uygulama alanları ve metodu uygulayan yazılımlar da incelenmiştir. Uygulama için Minitab 18 programı seçilmiştir. Minitab 18 programı ile istatiksel analiz yapılmış ve kullanılacak matris ve takviye fazların karışım oranları belirlenmiştir. Kompozit malzeme ile mekanik araç krikosunun yapısal analizini yapabilmek için SimXpert programı kullanılmıştır. SimXpert ile mekanik araç krikosunun maksimum gerilme değeri 3273 MPa ve maksimum deformasyon değeri 5,401 mm olarak elde edilmiştir. Yapılan çalışmalar neticesinde elde edilen veriler kompozit yapının gerilme dayanımının yüksek olduğunu ve mevcut duruma göre ağırlık avantajı sağladığını göstermiştir. Mevcut durumda yaklaşık 2,2 kg olan mekanik araç krikosu, metal matrisli kompozit malzeme ile 0,8 kg' ye kadar düşmüştür.