Azerbaycan'daki eğitim yöneticilerinin eğitim yöneticisi yetiştirmeye ilişkin görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GOSHGAR MAHARRAMOV

Danışman: Semra Kıranlı Güngör

Özet:

Amaç: Bu araştırma Azerbaycan’daki eğitim yöneticilerinin eğitim yöneticisi yetiştirmeye ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamıştır.

Yöntem: Bu çalışmada nitel araştırma türlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Görüşme ve dokümanlar ile veri toplanarak veri çeşitlemesi yapılmıştır. Araştırmada amaçlı örneklem ile eğitim uzmanları, eğitim yönetiminde yurtdışında doktora yapmış kişiler ve üniversitelerde eğitim fakültelerinin yöneticileri, öğretim görevlilerine ulaşılmış, konuya ve farklı uygulamalara yönelik görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formuyla alınmıştır. Dokümanlar yönetici yetiştirmede kullanılan programlardır. Veriler içerik analizine tabi tutulmuştur.

Bulgular: Araştırmanın bulguları üç boyutta sunulmuştur. Amaç boyutunda genel olarak eğitim yöneticisi yetiştirme sisteminin amacı Azerbaycan’ın eğitim amaçlarına ve stratejik planlarına hizmet eden, milli manevi değerlere, evrensel insani ilkelere sadık insan yetiştirme için aynı vasıfları taşıyan yöneticileri yetiştirmedir. Yapı boyutunda yapının bürokratik engellere takılmaması için bir kısım özerkliklerinin olması, ancak bakanlığa da hesap vermesi gerektiği ortaya çıkmıştır. Süreç boyutunda yönetici yetiştirme sisteminin sınav ve mülakat ile başlaması, yüksek lisans seviyesinde on dersin alınması ve sürecin sonunda mezuniyet projesi-tez yazarak mezun olmalarına ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Azerbaycan eğitim yöneticisi yetiştirme sistemi eğitim bakanlığına dolaylı olarak bağlı, üniversitelere doğrudan bağlı süreç olarak görülmüştür.

Sonuç ve Öneriler: Eğitim yöneticisi yetiştirme sisteminin eksikliklerinin olduğu, mevcut uygulamanın yeterli olmadığı, görülmüştür. Mevcut üç aylık eğitim yöneticisi yetiştirme uygulamasının yerine gerekli yasal düzenlemeler yapıldığı takdirde eğitim yönetimi yüksek lisans programı veya bir yıllık kurs ile eğitim yöneticisi yetiştirilmesi daha faydalı bir uygulama olacaktır.

Anahtar kelimeler: Eğitim yöneticisi yetiştirme, Eğitim yönetimi, Azerbaycan eğitim sistemi, Nitel araştırma