Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sanat ve Tasarım (Tezli YL), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÜBRA GEDİK
Danışman: Mine Küçük
Özet:
Sanayi devriminden sonra artan çevre kirliliği, ekolojik dengenin bozulması ve doğal kaynakların tükenmesi önemli sorunlar haline gelmiştir. Yaşanan problemlerin, gelecek nesillerin tüketim ihtiyaçlarını olumsuz etkilediği bilinmektedir. Bu nedenle çevreye duyarlı bireyler yetiştirmek öncelikli eylem planlarımız içinde yer almalıdır. Her yaşa göre çevre bilinci kazanımı farklılık gösterse de literatür, çevre bilinci kazanımının gerçekleştiği en verimli dönemin okul öncesi dönem olduğunu vurgulamaktadır. Okul öncesi dönem, çocukların oyun yoluyla çeşitli gelişim, bilinç ve farkındalık kazandıkları kritik evredir. Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle, çocuklarda tablet ve telefon kullanımı yaygınlaşmış, mobil oyunların kullanımı artmıştır. Bu artış, çeşitli disiplinlerde araştırma konusu haline gelmiştir. Çevre bilincinin bu dönemde eğlence hem de eğitim yoluyla kazandırılması ve bir yaşam biçimi olarak benimsenmesi için mobil oyunlar önemli araçlar olarak görülmektedir. Tez çalışması kapsamında gerçekleştirilen literatür taraması, alan uzmanlarıyla gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen bilgiler ve okul öncesi yaş grubunun bilişsel nitelikleri dikkate alınarak mobil oyun tasarlanmıştır. Tasarlanan oyun, sektörde mevcut olan çevre temalı 10 adet mobil oyunun görsel analiziyle elde edilen verilere bağlı olarak alternatif tasarım önerisi sunmaktadır. Yapılan bu çalışma, çevre bilinci, sürdürülebilirlik ve geri dönüşüm kavramlarının hedef kitle bağlamında bir mobil oyunun görsel temsilinde hangi tasarım dinamiklerinin dikkate alındığı konusuna vurgu yaparak gerçekleştirilecek yeni çalışmalara basamak olma niteliği taşımaktadır.