Gastronomik deneyimsel değerlerin tekrar ziyaret niyetine etkisi: Eskişehir örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gastronomi ve Mutfak Sanatları Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HALİL CODA

Danışman: Duran Cankül

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Eskişehir’i ziyaret eden turistlerin gastronomik deneyimsel değerlerinin tekrar ziyaret niyetine etkisini belirlemeye çalışmaktır. Bu kapsamda çalışmanın birinci bölümünde araştırmanın tanımı (problem durumu, amaçönem, kısıtlar) hakkında bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde ise gastronomi kavramı, Eskişehir gastronomi kaynakları, deneyimsel değer kavramı ve tekrar ziyaret niyeti değişkenleri ile ilgili alanyazın kapsamlı bir şekilde incelenerek kavramsal çerçeve oluşturulmuştur. Araştırmanın uygulama kısmının yer aldığı üçüncü bölümde yöntem, analizler ve bulgular; son bölümde ise elde edilen bulgulara yönelik sonuç ve öneriler geliştirilmiştir. Araştırmanın uygulaması kapsamında Eskişehir’i ziyaret eden 399 yerli turistten anket tekniğiyle veriler toplanmıştır. Toplanan veriler demografik analizler, geçerlilik güvenirlik, açıklayıcı faktör analizi (AFA), doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve yapısal eşitlik modellemesi (YEM) analizlerine tabi tutulmuştur. Analiz sonuçları, yerli turistlerin Eskişehir ile ilgili bilgiye sosyal medya aracılığıyla ulaştığı, en çok ziyaret ettikleri yerlerin sokak yemekleri, yerel lokantalar ve fast food restoranlar olduğu ve bireysel seyahat tercih ettikleri bulgusuna ulaşılmıştır. Hipotezlere ilişkin bulgulara bakıldığında, epistemik değer, sağlık değeri ve fiyat değerinin tekrar ziyaret niyeti üzerinde etkisi desteklenmiş olup duygusal değer, etkileşim değeri, tat-kalite ve prestij değerinin desteklenmediği tespit edilmiştir.