Uzaktan veri aktarma ve işleme sistemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2001

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERKAN GÜLER

Danışman: Hasan Hüseyin Erkaya

Özet:

Bu çalışmada günümüzde oldukça yaygın bir kullanım alanı bulunan uzaktan veri aktarma ve işleme sisteminin (Telemetry System) tanıtım, alt yapı ihtiyaçları ile teknik özellikleri önce teorik olarak incelenmiş ve gerçekleştirilen örnek bir uygulama sonuçlan detaylı olarak ele alınmıştır. Uzaktan veri aktarma ve işleme sistemleri otomobil sanayisinden uzay sanayisine kadar çok geniş bir uygulama alanına sahiptir. Bu çalışmada ağırlıklı olarak uçan hava araçlarına yer verilmiştir. Uzaktan veri aktarma ve işleme sistemleri: Yeni dizayn edilen herhangi bir hava aracının uçuş emniyet ve performans testlerinin ölçümlendirilmesi ve sertifikasyonu, Hava araçlarında yapılan önemli tadilatların uçuş emniyet ve sistem performansına olan etkisinin ölçümlendirilmesi ile ilave veya tadil edilen yeni onboard ünite/ sistemlerin sertifikasyonu, Sadece uçuşta meydana gelen ve yerde tekrar edilemeyen arızaların (Intermittent Failures) gerçek uçuş şartlarında teşhis edilmesidir. Yukarıda özetlenen kullanım alanlarından ülkemizde özellikle tadilat sonrası sertifikasyon ve arıza teşhisine yönelik yoğun uçuş test ihtiyacı mevcuttur. Bu ihtiyaç askeri alanlarda daha çok karşımıza çıkmaktadır. Halen uçuş test ihtiyacı yurtdışı kaynaklar kullanılarak karşılanmaktadır. Türkiye'de henüz kurulu bir tesisin olmaması nedeniyle konuyla ilgili özellikle uygulamaya yönelik yeterli düzeyde endüstriyel bilgi birikimi oluşamamıştır. Bu konuda ilk ciddi adım 1995 yılında Hava K.K.lığı bünyesinde Eskişehir'de atılmıştır. Bu kapsamda üretilen Uçuş Test Merkezi Projesi tamamen yurtiçi bilim ve sanayi kuruluşlarının oluşturduğu örnek bir konsorsiyum tarafından bir arge projesi olarak Eskişehir'de tamamlanmış olup; bir ilk olarak Ekim 2001 'de hizmete açılması planlanmıştır. Tezin teorik kısmı Bölüm l'de sistem hakkında teorik bilgilere yer verilmiştir. Bu kapsamda sistemin tasarım konsepti, sistemi oluşturan temel fonksiyonel bloklar, bloklar arası ilişki ve bağlantılar (interface), ölçümlendirme metodolojisi ve kalibrasyon teknikleri hakkında temel bilgilere yer verilmiştir. Tezin uygulama kısmında ise gerçek bir hava aracında (uçak) karşılaşılan bir sorun ele alınmış ve uçuş testleri ile sorunun teşhisi amaçlanmıştır. Teşhis için öncelikle uçak sistem mühendisleri karara esas olabilecek ölçümlerin neler olması gerektiği ve bunların hangi uçuş şartlarında ölçüleceği konusunda ortak bir rapor hazırlamakta ve ölçülecekIV parametreler bu rapora uygun olarak mutabakatla belirlenmektedir. Saptanan parametrelerden belli bir kısmı bu çalışmada değerlendirilmiş ve Bölüm 2'de bu parametrelere uygun gerekli telemetri sistemin donanımı tasarlanmıştır. Tasarlanan donanımın yapısı, teknik özellikleri açıklanmıştır. Bölüm 3 'de ise parametrelerin ölçümlendirilmesi, kalibre edilmesi, verinin aktarılması ve değerlendirilmesi işlenmiştir. Bu uygulama gerçek bir hava aracının uçuş testinde kullanılmıştır. Veri telemetre sistemi üzerinden alınmış ve bilgisayar programlarıyla işlenmiştir.