Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÜBRA ALTUNSOY
Danışman: Ersin Karademir
Özet:
Fiziki olarak sınıf ortamından bağımsız ve zaman kavramını ortadan kaldıran uzaktan eğitim içerikleri 2020 yılında tüm dünyada yayılan Covid 19 salgını nedeniyle zorunlu bir duruma dönüşmüştür. Zorunlu hale dönüşen bu durumun öğretmenler ve uygulayıcılar tarafından nasıl bir şekilde yürütüldüğü oldukça önem arz etmektedir. Bu çalışmada Fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitim uygulamalarında gerçekleştirdikleri öğrenme-öğretme faaliyetleri, oluşturdukları içerikler, kullanılan teknolojiler, ölçme-değerlendirme bağlamındaki görüşleri, beklentileri ve süreçte yaşanan problemlerin tespiti ve çok boyutlu olarak ele alınması amaçlanmıştır. Yöntem: Bu amaca bağlı olarak araştırma, durum çalışması olarak desenlenmiştir. Söz konusu çalışmanın amacı bağlamında zengin bilgi vermesi açısından dersleri uzaktan öğretim faaliyetleri ile yürüten fen bilimleri öğretmenleri ile çalışılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin toplanma aşamasının salgın döneminde olması sebebiyle görüşmeler, uzaktan yürütülmüştür. Elde edilen araştırma verileri içerik analizi yoluyla çözümlenmiş ve analize tabi tutulmuştur. Bulgular: Analizler sonucunda öğretmenler, tümüyle uzaktan eğitimin kullanılmasını ve yüz yüze eğitimden uzaklaşılmasını olumsuz olarak görmektedirler. Ancak uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitim birlikte etkili kullanıldığında yararlı sonuçlar oluşturabileceği öğretmenler tarafından belirtilmiştir. Öğretmenlerin süreci etkili olarak yürütebilmesi için eğitimler almaları gerektiği ve öğrencilerine eşit fırsatlar sunulmasının önemi bulgular arasında yer almaktadır. Ayrıca kişilerin bir arada bulunamadığı durumlarda uzaktan eğitim gerçekleştirmek ve dijital içeriklere kolaylıkla ulaşabilmek, uzaktan eğitimin olumlu tarafı olarak belirtilmiştir. 2 Sonuç ve Öneriler: Bu kapsamda öğretmenlere nitelikli eğitimler ve ortamlar sağlanması, uzaktan eğitimle yüz yüze eğitimin bütünleştirilmiş olarak yürütülmesi önerilmektedir.