Ters yüz sınıf modelinin dezavantajlarını tersine çevirin: Etkili araçlar ve öneriler


Aydın B., Demirer V.

3nd International Instructional Technologies Teacher Education Symposium, Trabzon, Türkiye, 09 Eylül 2015 - 11 Eylül 2016, ss.81

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.81
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ters-Yüz Sınıf modeli yeni bir pedagojik model olmasına rağmen son yıllarda dünya çapında gerçekleştirilen çalışmalarla sık sık karşımıza çıkmaktadır. Bu modelde alt düzey bir beceri olan bilgi edinme sorumluluğu öğrenciye bırakılırken; uygulama, problem çözme, yaratıcılık gibi üst düzey beceri gerektiren faaliyetler ise sınıf içinde, öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilir. Böylece öğretmenler geleneksel eğitimin aksine, öğrencilerin pratik beceri, edinilen bilgiyi transfer edebilme, üretkenlik, işbirliği ve iletişim becerilerini geliştirebilecekleri, grup çalışması yöntemi kullanabilecekleri ortamlar yaratmış olur. Öğretmen öğrencilerin ders içeriklerine sınıfa gelmeden önce edinmelerini sağlayıp bilgi edinme sorumluluğunu öğrenene bırakır. Geleneksel eğitimde evde yapılan ödevler bu modelde sınıf içi etkinlikleri formunda gerçekleştirilir. Ters-Yüz Sınıf modeli çerçevesinde çeşitli araştırma yöntemleriyle gerçekleştirilmiş çalışmalarda bu modelin; akademik başarı ve performans, motivasyon, eleştirel düşünme becerisi, öz yeterlilik, derse katılım, algı ve tutum gibi değişkenler üzerinde etkililiği irdelenmiştir. Gerçekleştirilen literatür taraması ile Ters-Yüz Sınıf modelinin tanımını, deneysel çalışmaları, örnek uygulamaları, avantaj ve dezavantajlarını, öğretmen, öğrenci ve ebeveyn algılarını irdeleyen birçok çalışmaya rastlanmıştır. Buna rağmen Ters-Yüz Sınıf modelini etkili kılmak ve dezavantajlarını gidermek için kullanılabilecek araçları derleyip tanıtan kaynakların yetersiz olduğu görülmüştür. Mevcut çalışmanın amacı, bu eksikliği gidermek adına Ters- Yüz Sınıf modeli uygulamalarının hangi aşamasında hangi araçların kullanılabileceği hakkında bilgi vermek ve bu araçları detaylı olarak tanıtmaktır. Ayrıca seçilen araçlar mobil teknolojiler ile uyumlu olması yönüyle değerlendirilmiştir. Bu açıdan çalışma, Ters-Yüz Sınıf modelini zaman ve mekandan bağımsız bir şekilde uygulanması adına fayda sağlayacaktır. Bu bilgilerin öğrenenlerin ihtiyaç anında ve kendi hızında öğrenmesi için gerekli olan mobil teknolojilerle modelin güçlendirilmesine katkı sağlaması beklenmektedir. Mevcut çalışmada literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda özellikle modelin literatürde yer alan dezavantajlarını tespit edilmiş ve bu sınırlılıkları gidermeye yönelik araçlara değinilmiştir. Ayrıca, 2012-2015 yılları arasında farklı ülkelerde Ters- Yüz Sınıf modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiş tez çalışmalarında kullanılan araçların derlendiği içerik analizi çalışması verilerin de faydalanılmıştır. Bu çalışmanın Ters- Yüz Sınıf modelini derslerinde uygulamak isteyen eğitmenler için kılavuz özelliği görmesi beklenmektedir. Ayrıca, model üzerinde çeşitli konuları irdeleyen araştırmacılar için rehber rol üstleneceği öngörülmektedir.