Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.13, sa.3, ss.560-576, 2024 (Hakemli Dergi)
Çevrimiçi öğrenme ortamlarının kullanımı dünya çapında üniversite öğrencilerinin öğretim ve öğrenimine
giderek daha fazla entegre edilmiş olsa da, küresel COVID-19 salgını en azından geçici sürelerle bu ortamların
neredeyse özel olarak kullanılmasını zorunlu kılmıştır. Pandemi gibi eğitim-öğretim ortamlarının verimliliğini
sekteye uğratan durumlar olabileceği için, üniversite öğretiminin ya yüz yüze ve çevrimiçi öğrenimi birleştiren karma
öğrenme ya da bazı durumlarda yalnızca çevrimiçi öğrenimle devam etmesi beklenmektedir. Bu nedenle, üniversite
öğrencileri tarafından çevrimiçi ortamların kabulünün değerlendirilmesi önemlidir. Bu çalışma, motivasyonun bu tür
ortamların kabulü üzerindeki etkisini değerlendirmektedir. Öğretim materyallerine ilişkin motivasyonun çevrimiçi
öğrenme ortamlarının kabulü üzerindeki etkisini incelemeye odaklanmaktadır. Bunun için öğretim materyallerine
ilişkin motivasyon kavramı Keller (1987) tarafından geliştirilen Dikkat, İlgililik, Güven, Doyum modeline
dayandırılırken, çevrimiçi öğrenme ortamlarının kabulü Davis (1989) tarafından geliştirilen Teknoloji Kabul
Modeline dayanmaktadır. Sonuçlara ilişkin tartışma ve öneriler ilgili literatür dikkate alınarak sunulmuştur.
Anahtar kelimeler: uzaktan eğitim, çevrimiçi öğrenme, eğitimde medya, öğretme ve öğrenme stratejileri.
Although the use of online learning environments has been increasingly integrated into teaching and learning
of university students worldwide, the global pandemic COVID-19 has urged almost the exclusive use of these
environments for at least temporary periods. Since there may be situations that disrupt the efficiency of educationteaching environments such as a pandemic, it is expected that university teaching will continue either in a mixedmode combining face-to-face and online learning or in some cases by online learning only. Hence, it is essential to
assess the acceptance of online environments by university students. This study assesses the effect of motivation on
the acceptance of such environments. It concentrates on examining the effect of motivation regarding teaching
materials on the acceptance of online learning environments. For this, while the motivation concept related to the
teaching materials is based on the Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction model developed by Keller (1987),
the acceptance of online learning environments is based on the Technology Acceptance Model developed by Davis
(1989). Discussions and suggestions regarding the results are presented by considering the relevant literature.
Keywords: distance education, online learning, media in education, teaching and learning strategies