The Journal of Academic Social Science Studies, cilt.47, ss.1-18, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel okuryazarlık seviyelerinin tespit
edilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, 7. ve 8. sınıf kız ve erkek öğrenciler arasında;
yüksek-orta-düşük sosyo-ekonomik çevredeki okullarda öğrenim gören öğrenciler
arasında; bilimsel okuryazarlık seviyeleri yönünden anlamlı bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca, anne ve baba öğrenim durumlarına ve evlerinde modern
araç-gereç bulundurma, bilimsel dergileri takip etme ve kendilerine ait odalarının
bulunması durumlarına göre de öğrencilerin bilimsel okuryazarlıkları yönünden anlamlı
bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır.
Bilimsel okuryazarlık seviyesinin tespiti için, araştırmacı tarafından “Bilimsel
Okuryazarlık Ölçeği” ve “Bilimsel İçerik Testi” hazırlanmıştır. Pilot uygulama sonucunda, Bilimsel Okuryazarlık Ölçeği’nin güvenilirlik katsayısı 0,81, Bilimsel İçerik Testi’nin
ise 0,76 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde, öğrencilerin bilimsel okuryazarlık seviyelerinin tespiti için aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve varyans analizi
kullanılmıştır. Ayrıca, bilimsel okuryazarlık seviyeleri ile fen başarıları arasındaki
ilişkinin tespiti için de korelasyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin bilimsel okuryazarlık seviyeleri
arasında; cinsiyetlerine, ailelerin aylık gelir durumlarına, anne-baba öğrenim durumlarına, modern araç-gereç ve kendilerine ait odaya sahip olma, bilimsel dergi okuma
durumlarına, okulun sosyal çevresine göre anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür.