Yeni gıdaları denemeye yönelik isteksizlik olan gıda neofobisi ve yeni yiyecekleri denemeye yönelik isteklilik olan gıda neofilisi insanların gıda tercihlerini etkileyen davranışsal bir kişilik özelliğidir. Bu kişilik özelliği aynı zamanda aşçı/şeflerin mesleki kariyerini de etkileyebilmektedir. Bu nedenle çalışmanın amacı; gıda neofobi ve neofili eğiliminin yeni yiyecekleri pişirme ve onları tatmaya (duyusal analiz) yönelik isteklilik üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu kapsamda çalışma, geleceğin aşçı/şef adayı olan aşçılık öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiş ve veriler öğrencilerden anket tekniği ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler, istatistik programlarında (SPSS-AMOS) analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, gıda neofilisinin yeni yiyecekleri pişirme ve tatmaya yönelik isteklilik üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan gıda neofobisinin ise yeni yiyecekleri tatmaya yönelik isteklilik üzerinde negatif yönlü bir etkisinin olduğu saptanmıştır.
Food neophobia, which is the reluctance to try new foods, and food neophilia, which is the willingness to try new foods, are behavioral personality traits that influence people's food preferences. This personality trait can also affect the professional career of cooks/chefs. The majority of studies conducted on food neophobia and neophilia are related to the consumption of new foods. The majority of studies conducted on food neophobia and neophilia are related to the consumption of new foods. This study is aimed at cooking and tasting (sensory analysis) of new foods rather than consumption. Therefore, the aim of the study is; The aim of this study is to reveal the effect of food neophobia and neophilia tendencies on the willingness to cook new foods and taste them (sensory analysis). In this context, the study was carried out on culinary students, who are future cook/chef candidates, and the data was obtained from the students using the survey technique. The data obtained were analyzed in statistical programs (SPSS-AMOS). As a result of the analyses, it was determined that food neophilia has a positive effect on the willingness to cook and taste new foods. On the other hand a negative effect of food neophobia on the willingness to taste new foods was detected.